Silnik Wankla znacząco różni się od popularnie znanych silników spalinowych w układzie rzędowy, widlastym czy też poprzecznym (bokser). Mimo że działanie silnika oparte jest na 4 suwach tak jak inne silniki to największą różnicą jest tłok oraz komora w której się znajduje.
Tłok w postaci trójkąta Reuleaux
Tłok jest mimośrodowo umieszczony w epitrochoidalnym korpusie
W momencie obracania się tłoku tworzy on komory: ssania, sprężania, rozprężania (praca) oraz komorę wydechową. W zależności od kąta obrotu tłoka komory zmieniają kształty i objętość.
A. Ssanie B. Sprężanie C. Praca (zapłon) D. Wydech
1. Tłok 2. Korpus 3. Kanał doprowadzający 4. Kanał odprowadzający
Mieszanka paliwowo-powietrzna (kolor niebieski) dostarczana jest przez kanał doprowadzający następnie poprzez obrót tłoka tworzona jest komora w której jest sprężana. Następnie w momencie maksymalnego sprężenie następuje zapłon (poprzez iskrę ze świec zapłonowych) w tym momencie poprzez ciśnie wytworzone przez proces spalania mieszanki tłok nabiera napędu przemieszczając się wypycha spaliny do kanału odprowadzającego.
Zalety silnika:
- małe rozmiary
- mała masa
- prosta konstrukcja
- niewielkie wibracje
- niska hałaśliwość
- osiąganie wysokich obrotów
- mała ilość elementów konstrukcyjnych ( jest prostszy w budowie niż przeciętny silnik)
Pojawia się więc pytanie dlaczego te silniki nie pojawiają się w większej ilości samochodów. Odpowiedź jest prosta w związku z wysoką prędkością obrotową i nietypową budową tłoka problem pojawia się z uszczelnieniem. Na końcach trójkąta znajdują się metalowe uszczelniacze dbające o poprawny stopień sprężenia mieszanki poprzez dużą częstotliwość tarcia zużywają się w szybkim tempie co skutkuje z tak zwanymi "przedmuchami" co skutkuje na ciśnienie sprężania a także na niżą sprawność termiczną która może doprowadzić do pękania bloku i tłoku silnika. Nie bez znaczenia jest także wysokie zużycie paliwa a także duża emisja spalin a jak dobrze wszyscy wiemy cały świat obecnie stawia na ekologię, a producenci samochodów wszystkimi siłami próbują zmieścić swoje modele samochodów w normy EURO.
Japoński producent samochodów Mazda wraz z rozwojem technologii poprawił powyższe wady silnika tym samym wydłużając jego żywotność, dzięki czemu silnik ten stał się sercem kultowego samochodu tej firmy a mianowicie modelu RX-7. Następnie po zakończeniu produkcji modelu RX-7, Mazda wypuściła na rynek model RX-8 z jeszcze bardziej dopracowanym silnikiem Wankla którego nazwano - Renesis (silnik ten kilkakrotnie zdobył nagrody za najlepszy silnik roku). W 2011 roku Mazda ogłosiła że trwają prace nad kolejną odsłoną tego silnika o nazwie 16x.
Kilka przykładów modeli samochodów z silnikiem Wankla:
NSU Spider (1964-1967)
Mazda 110 S Cosmo (1967-1972)
Mazda 787B (1991 Mazda zwycięża 24-godzinny wyścig Le Mans)
Grafika: google, https://pl.wikipedia.org/, www.autocentrum.pl
Tekst: wiedza własna wspierana o Wikipedię.
Autor: Maciej Leśniak
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz